e-mail:   •  tel. (+48) 506-34-56-24

/Ravel, Schumann, Chopin, Skrabin

/Ravel, Schumann, Chopin, Skrabin

Płyta wydana w 2008 roku.
© Soliton NR SCD 041-3

Trzy utwory Ravela oddają niektóre szczegóły fantastycznych i momentami mrożących krew w żyłach poematów Bertranda. Literackie obrazy bardzo sugestywnie „przełożone“ zostały na muzyczny język. Faschingsschwank aus Wien (Karnawał wiedeński) op. 26 Schumann’a jest poniekąd „żartem“, dziełem swoiście dworującym z muzycznego smaku wiedeńskiej publiczności. Cykl, zbudowany z pięciu ogniw — pięciu utworów, o dużym kontraście wyrazowym. Chopin bardzo przemyślnie kształtuje w Balladzie f-moll układ napięć i kulminacji, spiętrzając energię, wzbogacając fakturę i komplikując harmonikę. Zasadniczy temat zyskuje za każdym razem nowe, wariacyjne opracowanie. Skriabin kończył swoją Sonatę w roku 1903, którego plonem były także Etiudy op. 42 i Dwa poematy op. 32. Klucz do zrozumienia tych dzieł leży w przywołanych tu, nieco egzaltowanych wypowiedziach kompozytora.

M. Ravel Gaspard de La Nuit
1Ondine7:32
2Le Gibet6:35
3Scarbo10:08
R. Schumann „Faschingsschwank aus Wien”
Phantasiebilder, op. 26
4Allegro8:47
5Romanze2:57
6Scherzino2:00
7Intermezzo2:24
8Finale5:54
F. Chopin
9Ballade in F minor, op. 5212:45
A. Scriabin Two Poems op. 32
10Poem in F sharp major, n° 113:25
11Poem in D major, n° 21:35
Three Etudes op. 32
12Etude in C sharp minor, op. 42 n° 53:53
13Etude in C sharp minor, op. 2 n° 13:18
14Etude in E major, op. 8 n° 53:25
Total time76:08

Recenzje

Adam Rozlach
Płyta atrakcyjna, o dużych walorach dźwiękowych, bardzo ciekawa programowo. W zasadzie wszystkie zamieszczone na niej utwory należą do wielkiego repertuaru pianistycznego z Gaspard Ravela i Faschingsschwank Schumanna na czele, ale jest też jest chopinowska Ballada f—moll oraz kilka znanych i szczególnie lubianych —nie tylko przez melomanów— miniatur Skriabina.


RUCH MUZYCZNY 2011, Józef Kański
Ta utalentowana wychowanka starej rosyjskiej szkoły pianistycznej od dawna mieszka i pracuje we Wrocławiu. Poszczycić się może wieloma sukcesami w działalności pedagogicznej; jednocześnie jest ciągle w bardzo dobrej formie pianistycznej, co nieczęsto się zdarza muzykom intensywnie zajmujących się pedagogiką instrumentalną. Niedawno omawialiśmy jej płyty z dziełami Beethovena oraz Rachmaninowa, teraz przypominamy krążek wydany dwa lata temu przez polską firmę Soliton. Utrwalone tu interpretacje wystawiają artystce jak najlepsze świadectwo, potwierdzają jej pianistyczną maestrię i świetne wyczucie stylu: mimo bardzo zróżnicowanego repertuaru potrafi ona — może poza jednym wyjątkiem — dobrać właściwy wyraz.